söndag 26 september 2010

Del 3 av Carlgren och Marton

I kap 7 står det att de diskuterats mycket i medierna om skolan och hur många som inte blivit godkända i grundskolan och att många lämnar gymnasiet utan fullständiga betyg. Några frågor som kommer upp i mitt huvud är, har dessa barn fått tillräckligt med hjälp? Har läraren gjort allt som står i sin makt för att hjälpa eleverna? Ser man att en elev inte klarar av ämnet så har den faktiskt rätt till mer hjälp. Om den nu får mer hjälp så borde väl de flesta att uppnå målen på ett eller annat sätt. Kanske är det så att betyg inte är bra för alla, vissa kanske är mer praktiker än teoretiker.

Jag känner nu när jag läst ut Lärare av i morgon att man har fått en bredare inblick i lärarens roll. Man har ett väldigt stort ansvar både till samhället barnen och  föräldrarna som lärare. Har alltid tyckt att det är viktigt med behöriga lärare men känner nu när man läst att det är viktigare än man tror. Många obehöriga som är ute på skolorna och jobbar är säkert jätte duktiga personer och kan massa bra allmänbildade saker men de hör inte till skolan att bara vara det. Det är så viktigt som lärare att kunna lära ut på rätt sett, se individen för den personen den är och veta vad och hur man ska gå till väga i de situationer som man ställs inför. Detta tror jag inte att alla obehöriga lärare kan. Då hade de väl inte behövts en lärarutbildning. Om jag blir sjuk och ska gå till läkaren vill jag givetvis att läkaren har en läkarutbildning och klarat den. Hade inte varit trevligt att ligga på operationsbordet och låtit någon som inte vet vad den gör skära i en.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar